Stressmestring

Stressmestring med biofeedback og avspeningstrening

Alle mennesker puster så lenge vi lever, men det er ikke alle som puster riktig. Stress, angst, panikkanfall, frykt og bekymringer kan gjør at vi mister balanse, og føre til overflatisk og uriktig pust. Dette kan gi muskelsmerter, indre uro og tretthet over tid.

Stressmestring er å ta kontroll over det sympatiske nervesystemet (SNS) som dominerer under stress. Adrenalin, den fremste stresshormonet bli økt, og vi befinner oss i en tilstand av fight eller flight.

Puste- og yoga-øvelser er kjent for å redusere stress og gjenopprette den autonome balanse. Stressmestring og Biofeedback bygger på dette og er stressmestring satt i system. Resultatet av randomisert studie viser at stressmestring og biofeedback kan føre til betydelig reduksjon av depresjon, angst og uro (Sutarto et. al, 2013)

Hva er Biofeedback?

Biofeedback et verktøy til å ta tilbake kontroll over kroppen for å oppnå bedre avslapning, smertelindring og sunnere, mer behagelige livsmønstre. Klinisk Biofeedback gir informasjon om kroppen ved hjelp av eksterne spesialiserte instrumenter til å overvåke ulike fysiologiske prosesser etter hvert som de inntreffer. Diagrammer som beveger seg på en dataskjerm og lyder som blir sterkere og svakere, reflekterer endringene etter hvert som de inntreffer i kroppssystemet der målingene gjøres.

Stressmestring og Biofeedback er en av de beste måtene å ta kontrollen over stresset på, gjennom pusteøvelser. Du kan selv aktivt styre din pust, men ikke din puls f.eks. Stressmestringen og Biofeedbacken regulerer din pust og er grunnleggende for din psykisk og fysisk helse. Gjennom å puste riktig vil stressmestringen fremme hjertefrekvensvariasjon (HRV).

.

HRV er variasjonen i tidsintervallet mellom hjerteslagene.  Dype pust fører til høy hjertefrekvensvariasjon . Når du puster dypt inn, vil din hjertefrekvens øke og hvis du puster dypt ut, vil det motsatte skje dvs. hjertefrekvensen vil senkes. Disse raske endringer forekommer hovedsakelig på grunn av innflytelsen av det parasympatiske nervesystem (PNS). Man kan derfor med stressmestring og Biofeedback endre stress og redusere kroppen alert system.

Psykologspesialist Toby Mbamalu er spesialist i klinisk psykologi og har lang erfaring med mestring av stress. Med å bruke HRV i stressmestring og biofeedback trening, kan han lære deg hvordan du kan redusere stress og angst ved å øke din hjertefrekvensvariasjon (HRV) gjennom dyp, avslappende, abdominal pust. Du vil lære å bremse din pustefrekvens og oppnå maksimal HRV. Stressmestring er veldig enkelt å lære. De fleste kan oppnå maksimal kontroll over sin HRV etter omtrent fire timer trening.

 

Ta kontakt med oss og bestille time

Du vil oppdage hvor viktig pusten din er på din mentale og fysiske helse. Du kan enkelt booke time her.

Book time